Der findes hundredvis af mobilabonnementer på markedet, som passer til forskellige behov. Først og fremmest skal du vælge en datapakke, der kan dække dit månedlige forbrug, da ekstra data koster dyrt. Rejser du ofte ud af Danmark, skal du vælge et abonnement med fri EU-roaming. Vi guider dig til de bedste mobilabonnementer netop nu.
Her er de 8 bedste mobilabonnementer
Vi har indsamlet data om alle mobilabonnementer på markedet, og sammenlignet dem på en række vigtige kriterier. Herunder er de bedste mobilabonnementer.
#1![]() |
Lebara
|
Fra 49 kr./md. |
#2![]() |
Oister
|
Fra 59 kr./md. |
#3![]() |
DukaTale
|
Fra 59 kr./md. |
#4![]() |
Greentel
|
Fra 48 kr./md. |
#5![]() |
CBB Mobil
|
Fra 89 kr./md. |
#6![]() |
Eesy
|
Fra 119 kr./md. |
#7![]() |
YouSee
|
Fra 69 kr./md. |
#8![]() |
Telmore
|
Fra 149 kr./md. |
Abonnementerne og priserne er ajourført 16. januar 2023.
Bedst til prisen: Lebara
- Valgmuligheder: 5/5
- Brugervenlighed: 3/5
- Kundeservice: 4/5
- Priser: 5/5
- Vilkår: 5/5
Lebara er bedst til prisen. Deres mobilabonnementer tankes op med et betalingskort, og der er ingen binding. Priserne er de laveste på markedet, og det er nemt at op- eller nedgradere pakken efter behov. Som det også er tilfældet hos mange andre teleselskaber, anvendes Telia-Telenors netværk.
Selvom Lebara er et større internationalt teleselskab, og Danmark kun er en lille del af deres forretning, har de dansk kundeservice. De kan både kontaktes på skrift eller telefonisk.
Bedst til stort forbrug: Oister
- Valgmuligheder: 5/5
- Brugervenlighed: 4/5
- Kundeservice: 4/5
- Priser: 5/5
- Vilkår: 4/5
Oister har de bedste mobilabonnementer til storforbrugeren. Der er flere abonnementer med masser af data, og derudover har de markedets billigste abonnement med fri data. Der er også masser af EU-data i de fleste abonnementer, og du kan ligeledes kombinere mobilabonnementet med streaming for at opnå endnu større besparelser.
Da Oister er en del af Hi3G Denmark, benytter de 3’s mobilnetværk. Der er fine kundevilkår og et brugervenligt layout på siden, men vi savner mulighed for direkte kontakt via Facebook eller chat. Du kan kun komme i kontakt med Oister via hjemmesiden eller på telefon.
Bedst til børn: Duka
- Valgmuligheder: 4/5
- Brugervenlighed: 5/5
- Kundeservice: 5/5
- Priser: 4/5
- Vilkår: 4/5
Duka har det bedste mobilabonnement til børn. Det indeholder 5 GB data, som både kan bruges i Danmark og EU, samt 5 timers taletid. Prisen er i den fornuftige ende, og der er selvfølgelig ingen binding. Det er vigtigt, fordi børns behov hurtigt kan ændre sig, og så er det en fordel at man kan skifte til et andet abonnement.
Hos Duka er der glimrende kundeservice, og du kan hurtigt få hjælp når du har brug for det. Det er også muligt at blokerede for blandt andet indholdstakserede SMS’er, så børn ikke kommer til at bruge penge på dette.
Bedste abonnementsvilkår: Greentel
- Valgmuligheder: 4/5
- Brugervenlighed: 4/5
- Kundeservice: 5/5
- Priser: 4/5
- Vilkår: 5/5
Skal du have mobilabonnementer med de bedste vilkår, bør du vælge Greentel. Her er der ingen binding, og mobilabonnementer kan opsiges fra dag til dag. Hos andre teleselskaber kan der være op til 30 dages opsigelsesvarsel eller mere, og det kan være dyrt i sidste ende. Hos Greentel får du altså mest mulig fleksibilitet, og det er en fordel hvis du får brug for at opsige eller skifte dit mobilabonnement.
Betjening foregår let og enkelt via Greentels hjemmeside, hvor du også har adgang til forbrugsstatistiker.
Bedste ry hos kunderne: CBB Mobil
- Valgmuligheder: 4/5
- Brugervenlighed: 5/5
- Kundeservice: 5/5
- Priser: 4/5
- Vilkår: 4/5
CBB Mobil har igen i 2022 vundet Loyalty Award, hvilket betyder at de har branchens mest tilfredse og loyale kunder. I undersøgelsen, som foretages af Loyalty Group, bliver teleselskaberne vurderet på 8 forskellige parametre.
Hos CBB Mobil finder du mange billige mobilabonnementer, og kvaliteten er generelt i top. Overordnet set får man en god oplevelse hos CBB Mobil, som i øvrigt ejes af Telenor. Det er nemt at finde rundt på hjemmesiden, og man får hurtigt overblik over mulighederne som kunde.
Bedst med ekstra SIM-kort: Eesy
- Valgmuligheder: 4/5
- Brugervenlighed: 5/5
- Kundeservice: 4/5
- Priser: 4/5
- Vilkår: 4/5
Eesy har de bedste mobilabonnementer for dig, der har brug for et eller flere ekstra SIM-kort. Det kan eksempelvis være en fordel, hvis du vil koble en tablet på nettet, men også hvis du har en trådløs 4G-router i dit sommerhus. Der kan være penge at spare, ved at benytte den inkluderede data i mobilabonnementet.
Ekstra SIM-kort koster kun 30 kroner hos Eesy, men desværre fås de ikke til abonnementer med fri data. Dette gælder dog for alle selskaber, og er altså ikke unikt for Eesy.
Bedst til udlandstelefoni: YouSee
- Valgmuligheder: 4/5
- Brugervenlighed: 4/5
- Kundeservice: 3/5
- Priser: 3/5
- Vilkår: 4/5
YouSee er bedst til udlandstelefoni. Størstedelen af deres mobilabonnementer har en stor portion data til brug i EU, samt flere lande udenfor EU. Landene tæller blandt andet Australien, Canada, Færøerne, Tyrkiet, Thailand, USA, Japan, Kina og Singapore.
Udover at være gode til udlandstelefoni, får du også YouSee Musik med i alle abonnementer. YouSee Musik er en streamingtjeneste med over 75 millioner musiknumre, hvilket er samme niveau som andre tjenester.
Bedst med streaming: Telmore
- Valgmuligheder: 4/5
- Brugervenlighed: 5/5
- Kundeservice: 4/5
- Priser: 4/5
- Vilkår: 4/5
Telmore har de bedste mobilabonnementer med streaming. Du kan få helt op til 8 forskellige tjenester i dit abonnement, og tjenesterne inkluderer blandt andet: Netflix, Disney+, TV2 Play, Viaplay og HBO Max.
Mobilabonnementerne har generelt en stor portion data og fri tale, så der er altså masser af data til streaming på farten.
Sådan fandt vi de bedste mobilabonnementer
Hos Netrådet er vi specialister i telefoni- og IT-løsninger. Vores erfaring stammer fra mange års professionelt virke, men også fra vores digitale tilværelse i det private. Vi stiller høje krav til udbyderne, og vælger kun de bedste abonnementer.
For at finde de bedste mobilabonnementer på markedet, har vi undersøgt følgende:
- Valgmuligheder: Er det nemt at finde et mobilabonnement, som passer til dine behov? Er der mange at vælge imellem? Det er vigtigt at teleselskabet har flere abonnementer at vælge imellem, så du ikke betaler for en portion data eller taletid du ikke har brug for.
- Brugervenlighed: Er det nemt at betale regninger? Skifte abonnement? Opsige abonnement? Når du en sjælden gang imellem skal ændre noget, er det irriterende at bruge lang tid. Vi har derfor undersøgt brugervenligheden hos den enkelte udbyder.
- Kundeservice: Hvor hurtigt kan du få svar på spørgsmål? Er medarbejderne hjælpsomme? Kan du både skrive og ringe? Vi har sammenlignet niveauet af kundeservice på tværs af forskellige udbydere.
- Priser: Prisen er vigtig, når vi kigger efter nyt mobilabonnement. Vores erfaring viser nemlig, at du kan spare mange penge ved at sammenligne priser. Derfor har vi vægtet denne faktor højt.
- Vilkår: Mobilabonnementer skal helst ikke have en bindingsperiode, og de skal kunne opsiges/ændres med kort varsel. Vi har vægtet et kort opsigelsesvarsel højt, så du hurtigt kan skifte abonnement når behovet melder sig.
Som led i vores undersøgelse har vi analyseret over 200 forskellige mobilabonnementer hos mere end 30 danske udbydere. Vi holder løbende øje med kundeanmeldelser af alle danske udbydere, samt Energistyrelsens tal på teleområdet.
Find den bedste mobildækning i dit område
Vi har i Danmark tre forskellige store mobilnetværk, der dækker hele landet: TDC, 3 og Telia-Telenor. Sidstnævnte sammenlagde deres mobilmaster i 2011, og er efterfølgende gået sammen om at udbygge og videreudvikle deres fælles netværk.
Netværkene dækker hele Danmark i højere eller lavere grad, så her er det en god idé at tjekke hastigheden i det/de område(r) du ofte befinder dig i. Det kan være hjemme og på arbejdspladsen, eller – eksempelvis – i sommerhuset.
Det er også en god idé at undersøge dækningen på vejen til og fra arbejde/skole, så du er sikker på at du har godt signal og stabilt internet hele vejen.
Tjek derfor dækningskortene hos de enkelte udbydere, inden du vælger det bedste mobilabonnement til dine behov:
Se også mastedatabasen, hvis du vil vide hvilke master der er placeret tættest på dig.
Fakta om mobilabonnementer
Hvordan skifter jeg teleselskab?
Når du har fundet et nyt mobilabonnement, skal du lade den nye udbyder tage sig af opsigelsen og flytningen af dit nummer fra din gamle udbyder. Processen er helt automatisk, og du skal ikke selv gøre noget. Hvis du selv opsiger dit nuværende abonnement uden at bede om nummerflytning til din nye udbyder, risikerer du at miste dit nuværende telefonnummer.
Hvilke mobilnetværk findes i Danmark?
I Danmark har vi tre landsdækkende mobilnetværk, som ejes og drives af disse netværksoperatører: TDC, 3 og Telia-Telenor. Sidstnævnte sammenlagde deres netværk i 2011, og udvikler det i fællesskab.
Hvordan finder jeg det bedste mobilabonnement til mine behov?
Når du skal vælge dit nye mobilabonnement, anbefaler vi at du tjekker statistikerne i dit nuværende abonnement først. Kig gerne tilbage på en periode fra 6 til 12 måneder, så du får et retvisende billede af dit nuværende forbrug. Det er vigtigt at du kender dit forbrug på forhånd, da du nemmere kan finde et mobilabonnement som passer til dine behov.
Hvorfor er der flere teleselskaber end netværk i Danmark?
I Danmark har vi over 30 forskellige teleselskaber, men kun tre netværksoperatører: TDC, 3 og Telia-Telenor. Dette kan lade sig gøre fordi teleselskaberne kan leje sig ind hos de forskellige netværksoperatører, hvorved kapaciteten i hvert netværk kan udnyttes optimalt.
Hvad betyder 5G-nettet for mit mobilabonnement?
Med 5G-nettet kan du opnå hastigheder på mere end 1000 Mbit med din mobiltelefon, hvis denne understøtter det nye netværk. Dit mobilabonnement tilbyder således lige så høje hastigheder som de hurtigste landsdækkende bredbåndsforbindelser, og man spår at dette vil få styr betydning for internettets anvendelsesområder i fremtiden.
Opdateringer til denne undersøgelse
- 16. januar 2023: Priser er opdateret igen. Oister erstatter Call me som værende “Bedst til stort forbrug”.
- 8. januar 2023: Priser er opdateret. Call me er nu det bedste mobilabonnement til storforbrugere. Kategorien “Bedste rabatmuligheder” er udgået.
- 12. september 2022: Priser er opdateret. Ny kategori tilføjet: “Bedst med streaming”.
- 8. juni 2022: Priser er opdateret. Der er enkelte prisstigninger, men placeringerne er de samme som før.
- 6. maj 2022: Priser er opdateret. Vi YouSee erstatter 3 som vores anbefaling til udlandstelefoni.
- 18. august 2021: Priser er ajourført, og Lebara er rykket op ad listen. Vi har ændret en smule på artiklens layout, så den fremstår mere intuitiv.
- 28. maj 2021: Priser er ajourført, og Lebara er tilføjet listen med de bedste mobilabonnementer.
- 21. april 2021: Vi har opdateret hele artiklen med nye informationer og tekster. Priser og produkter er ligeledes blevet opdateret.
- 2. marts 2021: Vi har revurderet rangeringen af de bedste mobilabonnementer, således at Top 3 nu inkluder Oister, Duka og Greentel i nævnte rækkefølge.
- 12. januar 2021: 3 Mobil er tilføjet listen med de bedste mobilabonnementer, da de har lanceret en række nye abonnementer til fordelagtige priser. Ydermere er tilføjet mobilabonnementer uden binding, og der er ryddet op i anbefalingerne.
- 6. november 2020: Layout er opdateret og forenklet, og toplisten er opdateret. Eesy er nu anbefalet som det bedste mobilabonnement.
- 15. oktober 2020: Layout er opdateret, og der er tilføjet følgende nye kategorier: Bedste mobilabonnement med fri tale + fri data, samt taletidskort. Under de bedste mobilabonnementer med fri tale er abonnementet fra 3 rykket ned på en andenplads og erstattet af et nyt abonnement fra Eesy.
- 27. september 2020: Oister er nu udpeget som bedste mobilabonnement med ubegrænset data. Pladsen overtages fra Eesy.
- 9. september 2020: Liste over abonnementer er opdateret, og nye udbydere er tilføjet.
2 kommentarer
Det er nogle rigtig gode oversigter . Jeg har brugt meget tid på at finde det rigtige abonnement , altså et der ikke har uventede overraskelser . F. Eks omtales EU taksering stort set ikke , ved rejse i Eu over 3 måneder er prisen en anden . Man føler sig lidt snydt , når der pludselig overtakseres , der er ikke talt om det , men derimod står det i de fremsendte vilkår ,
Selvfølgelig kan man takke sig selv, at man ikke lige læste alle de sider man modtog ved aftalens start.
Nu er jeg lige stødt på at You see fortalte mig at man efter en måned skulle hjem til masterne i DK for at nulstille
Roamingen . Jeg troede at de tider var forbi, men hende der oplyste at sådan var det , mente at det var rigtigt, selvom jeg sagde at man kører
da ikke lige til DK midt i ferien
For at opdatere , 0-stille roamingen , hun havde jo lige fortalt at efter 1 måned eu- takserede de .
Derfor sidder jeg nu og søger et abonnement der gælder 3-4 måneder , så lang tid bruges på en campingtur rundt i EU
Hvad er dit råd ?
På forhånd tak for en god ide
Kirsten Hansson
Hej Kirsten
Tusind tak for dine rosende ord, og jeg beklager mit sene svar. Jeg skulle lige undersøge problemet til bunds, for at blive klogere på mulighederne.
Det du efterspørger, er “roaming til hjemmetakst” – et initiativ startet af EU, for at sikre billig mobiltelefoni på tværs af landegrænser:
Europa.eu – fri roaming i EU
EU definerer begrebet “roaming” således:
I dit tilfælde er afsnittet om overvågning af din roaming interessant.
Hos EU har man fastsat at mobilselskaber for en periode på 4 måneder kan overvåge og kontrollere dit forbrug, hvilket betyder at de relativt hurtigt kan begynde at trække EU-takst hvis du i løbet af 4 måneder bruger din telefon mere i udlandet end i hjemlandet.
Desværre giver dette en udfordring for dig, når du rejser rundt i EU i 3-4 måneder. Den frie roaming er nemlig ikke tiltænkt langvarige rejser, men derimod almindelige ferie- og forretningsrejser.
Jeg antager at der er tale om forskellige lande? Hvis ikke, er en oplagt løsning at få et lokalt abonnement i det land du oftest besøger. Hvis du rejser gennem flere lande og f.eks. opholder dig én uge i Østrig og dernæst én uge i Schweiz, kan en løsning være at købe forskellige SIM-kort som du blot tanker op på nettet og bruger når du rejser til hvert land. Det er selvfølgelig en smule bøvlet, især når du i samme periode skal betale for dit danske mobilabonnement uden at kunne bruge det.
Mht. telefoni kan dette eksempelvis klares via Skype, hvor du kan koble dit danske mobilnummer til. Det fungerer på samme måde som når du modtager almindelige telefonopkald, du bruger blot internetforbindelsen i stedet for telefonnettet. Så kan folk ringe dig op som var du hjemme i Danmark, og du kan ligeledes ringe til folks telefoner via Skype. Det er selvfølgelig ikke gratis at ringe via Skype, men så vidt jeg husker er priserne meget rimelige.
En helt tredje mulighed, som giver dig internetadgang over hele EU, er satellit internet. Så kan du forbinde til internettet uanset hvor du befinder dig, men det er dog ikke helt billigt da der skal købes lidt udstyr før det virker.
Jeg håber det gav dig nogle muligheder at kigge nærmere på, og jeg beklager at det ikke kan gøres nemmere endnu. Jeg vil selvfølgelig holde øje med markedet, og opdaterer løbende denne artikel: Mobilabonnementer med udlandstelefoni
Venlig hilsen
Thomas, Netrådet.dk