Bedste gratis skriveprogrammer til Windows og Mac

Netrådet er en uafhængig vidensportal. På denne side kan du se annoncelinks, som finansierer vores daglige drift. Vi håber du finder indholdet brugbart, og hører gerne din mening i kommentarfeltet nederst.

Der findes mange gode alternativer til Microsoft Office, som både er gratis og velegnede til både skrivning, regneark, præsentationer og lignende.

Mens Microsoft Office formentlig stadig er en af de bedste og mest udbredte office-pakker til hjemmekontoret og virksomheder, er der flere gode og gratis alternativer.

Her tager vi et kig på nogle af bedste gratis skriveprogrammer, som fint kan fungere som alternativer til en betalt Microsoft Office-pakke.

Google Docs – online skriveprogram

Google Docs er et cloud-baseret skriveprogram, som derfor findes i “skyen” og kræver forbindelse til internettet. Det er kompatibelt med nyere og ældre filer skrevet med Microsoft Word og lignende, og du kan ligeledes gemme i både .doc og .docx formater, som læses af bl.a. Microsoft Word.

Du kan dog stadig benytte Google Docs uden forbindelse til internettet, men det kræver så at du bruger Google Chrome internetbrowser og har installeret en Google Docs-udvidelse dertil.

Google Docs er, som navnet antyder, udviklet af Google. Google tilbyder følgende Office-lignende applikationer:

  • Google Docs (tekstbehandling)
  • Google Sheets (regneark)
  • Google Slides (præsentationer)

For at benytte sig af Googles applikationer, kræves der en Google Drev-konto. Her gemmes dine dokumenter normalt, og det er ligeledes derfra du kan oprette nye dokumenter samt åbne og redigere dem.

Google Docs findes også som app til din smartphone eller tablet.

Find Google Docs her.

OpenOffice – klassisk og simpelt skriveprogram

OpenOffice er en klassisk Office-pakke, som er fuldstændig gratis at benytte. Den findes både til Windows, Linux og Mac.

OpenOffice udvikles via Apache, er 100% open-source og kodet af frivillige udviklere med stor interesse i faget. Du får således et program der er drevet af interessen for at skabe noget godt og brugbart for hele verdens befolkning, uden at der er tænkt profit ind i det.

Med OpenOffice kan du blandt andet læse og gemme i de vanlige .doc og .docx filformater, som du kender fra Microsoft Word. Du har således kompatibilitet med Microsoft Office, hvilket kan være en fordel hvis dokumenterne skal sendes til virksomheder eller institutioner som kun benytter sig af Microsoft Office.

OpenOffice inkluderer blandt andet:

  • Writer (tekstbehandling)
  • Calc (regneark)
  • Impress (præsentationer)

Find OpenOffice her.

LibreOffice – moderne gratis skriveprogram

LibreOffice præsenterer sig selv en lille smule pænere end OpenOffice, og her er der da også tale om et 100% open source skriveprogram, som ligeledes er en del af en Office-pakke til såvel privat som kommerciel anvendelse. Også dette findes til både Windows, Linux og Mac.

LibreOffice gør ligeledes alt det du kender fra Microsoft Office, og det er også kompatibelt med .doc og .docx filformater. Det betyder at du både kan åbne og gemme dokumenter fra/til Microsoft Word, hvilket i mange henseender er en fordel.

LibreOffice er nu i version 6.0, og inkluderer blandt andet:

  • Writer (tekstbehandling)
  • Calc (regneark)
  • Impress (præsentationer)

LibreOffice er oprindeligt en spaltning af OpenOffice, og begge systemer er bygget op om samme kode. Det kan derfor være svært at se forskel på de to office-pakker, så her er det nok bare et spørgsmål smag og behag hvad der passer dig bedst.

Gratis Microsoft Office for undervisere og studerende

Microsoft Office 365 fåes i en version, som er gratis for undervisere og studerende. Du behøver blot en e-mail adresse fra din uddannelsesinstitution, og dernæst har du fuld adgang til disse produkter:

  • Word
  • Excel
  • Powerpoint
  • OneNote
  • Teams
  • Publisher
  • Access

Office-pakken hedder Office 365 for Education, og den er gratis så længe du er registreret i en uddannelsesinstitution med adgang til denne.

Find Office 365 for Education her.

2 kommentarer
  1. Jeg har brug for hjælp til vores Open office 4. når jeg har gemt et dokument kan jeg ikke åbne den igen uden der er en masse tegn man slet ikke kan læse. Hver gang man skal åbne noget man har gemt dukker der en kolonne op med ASCII filter instillinger, egenskaber der står noget med tegnsæt men kan ikke finde en der hedder dansk? Så hvad gør jeg her..
    Vh. Regitze Thorsen

    1. Hej Regitze,

      Jeg har desværre ikke arbejdet nok med Open Office 4 til at kunne hjælpe med det pågældende problem.

      Det lyder dog som om at det har noget at gøre med filformatet, der gemmes i. Har du prøvet at gemme i andre filformater, og åbne igen?

      Er det den nyeste danske version, du har installeret? Prøv evt. at opdatere, hvis du har mulighed for det.

      Hvis ikke ovenstående hjælper, har OpenOffice et meget aktivt hjælpe-forum hvor man kan spørge om lidt af hvert – det findes her:

      https://forum.openoffice.org/en/forum/

      Der kan du med screenshots eller evt. video vise andre brugere, hvad der går galt – og dermed få god, grundig hjælp og vejledning.

      Jeg håber det kan løse problemet.

      Mvh.
      Thomas, Netrådet.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *