Hvordan laver man en god jobansøgning?

ⓘ Netrådet er en uafhængig vidensportal. På denne side kan du se annoncelinks, som finansierer den daglige drift.

Hvordan laver man en god jobansøgning? Vi ved at en veludført jobansøgning giver bedre chancer for at lande drømmejobbet, så det er vigtigt at du tænker over indholdet. Her finder du en række brugbare tips til at skrive en god, personlig jobansøgning.

Start forfra – hver gang

Det er vigtigt, at du skræddersyr hver enkelt jobansøgning til et specifikt stillingsopslag. Visse elementer kan dog genbruges, og med vores gratis skabeloner til jobansøgning kan du nemt starte forfra hver gang.

En rekrutteringsansvarlig vil hurtigt kunne fornemme, hvis du blot kopierer en jobansøgning og sender den rundt til flere virksomheder.

Undersøg arbejdsgiveren

Før du skriver din jobansøgning, bør du bruge lidt tid på at undersøge arbejdsgiveren. Find ud af hvad virksomheden sætter pris på, og besøg eventuelt adressen hvis muligt. I de fleste stillingsopslag vil du oftest kunne finde et telefonnummer, som du kan ringe på. Forbered gerne en liste med et par spørgsmål, som du gerne vil have svar på. Det kan være spørgsmål ift. stillingen, der søges besat, eller arbejdspladsen som helhed.

Det er vigtigt, at du ved præcist hvad virksomheden søger, så du kan udforme din jobansøgning efter dette.

Brug dit foretrukne skriveprogram

Det er ikke så vigtigt, hvilket skriveprogram du bruger. Du skal nemlig altid sende din jobansøgning som PDF-fil, så formatet ikke skrider. Alle gængse skriveprogrammer, såsom Microsoft Word og Google Docs, kan gemme jobansøgninger som PDF.

Brug derfor dit foretrukne skriveprogram, og hold fokus på at skrive en god tekst.

Husk det gode layout

Et godt layout behøver ikke at  indeholde en masse sektioner, kolonner, tabeller eller andet. Faktisk er det bedre at bruge et helt simpelt layout, da det er nemmere at arbejde med.

Brug en simpel skrifttype, som er let at læse, og pas på med at skrive lange afsnit. En mur af tekst kan tage pusten fra enhver, så brug gerne en punktopstilling for at bryde teksten lidt op. Vi anbefaler også at du bruger en god linjeafstand, og holder dig til under 100 bogstaver per linje. Når du bruger under 100 bogstaver per linje, bliver teksten lettere at læse. Brug gerne WordCounter til at tjekke antal bogstaver per linje.

Billede i jobansøgning eller på CV’et?

Vi kan se i Ballisagers rekrutteringsanalyse fra 2019, at arbejdsgiverne i højere grad screener dit billede, når du er i aldersgruppen 18-40 år. Faktisk svarer 17%, at billedet er et af de tre forhold, som de først kigger efter i et CV.

Om du vil have billede i din jobansøgning er nok en smagssag. Hvis du synes at det er vigtigt eller relevant for din jobansøgning, kan du indsætte et billede. Vi anbefaler at du som minimum indsætter et billede i dit CV.

Tips til en bedre jobansøgning

Når du skal skrive en god jobansøgning, handler det først og fremmest om at gøre det kort og fokusere på de gode historier. Undgå flosklerne og brug eksempler fra det virkelige liv, så virksomheden får det bedste indtryk af dig.

1.  Maks. én A4-side

Din jobansøgning skal være kort og præcis. Husk på at virksomheden kan få op til 50 ansøgninger eller mere, og i gennemsnit bruges der kun 2-3 minutter på at skimme hver jobansøgning.

Gør det derfor til en øvelse at begrænse dig mest muligt, og undlad alle overflødige ord.

2. Tænk på dit sprogbrug

Mange har tendens til at bruge ordene “Jeg”, “Mig”, “Mit”, når de skriver jobansøgninger. Sæt i stedet virksomhedens behov i fokus, ved at bruge “Du/I”, virksomhedens navn, branchens navn eller afdelingens navn.

3. Spændende overskrift

En overskrift er det første, øjnene ser, når jobansøgningen åbnes. Her skal du altså gøre dig umage, og huske at vække læserens nysgerrighed.

4. Kort indledning

En kort indledning kan bruges for at skærpe nysgerrigheden. Her kan du kort opridse højdepunkterne i jobansøgningen.

5. Din motivation for at søge stillingen

Du skal sælge dig selv, når du skriver en jobansøgning. Virksomheden skal vide præcist hvad de får ud af at ansætte dig, og det er vigtigt at du husker dette når du skriver jobansøgningen.

6. Pas på gentagelser

Dit CV giver et overblik over din erhvervserfaring og uddannelser. Undlad derfor at tale om dette i din jobansøgning, så den ikke blot bliver en gentagelse af dit CV.

7. Vigtige kompetencer

Det er en god idé at fremhæve 1-2 faglige og personlige kompetencer, og fortælle hvordan du vil bruge dem i det nye job. Sæt dig selv i virksomhedens sted, og tænk: Hvilke faglige og personlige kompetencer søger virksomheden, og hvordan kan jeg imødekomme dette?

8. Brug eksempler fra det virkelige liv

Det nytter ikke noget at skrive man er “pligtopfyldende”, “ambitiøs” eller “grundig”, hvis ikke man uddyber med eksempler fra det virkelige liv. Fortæl en god historie om hvorfor du f.eks. er pligtopfyldende, og hvordan virksomheden kan få gavn af dette.

9. Gem og send altid i PDF-format

Det er vigtigt, at du sender din jobansøgning i PDF-format. PDF er det eneste format, hvor layoutet ikke skrider hvis det åbnes i et andet program. Send derfor både jobansøgning, CV og andre dokumenter som PDF.

Eksperter i IT, sikkerhed og telefoni

Netrådet.dk er en uafhængig vidensportal til private forbrugere. Alle undersøgelser og guides er udarbejdet med hjælp fra et erfarent panel af eksperter, samt et tilbundsgående researcharbejde.

Kontakt redaktionen: thomas @ klikhuset.dk

Skriv en kommentar