9 gratis skabeloner til din jobansøgning

ⓘ Netrådet er en uafhængig vidensportal. På denne side kan du se annoncelinks, som finansierer den daglige drift.

Søger du pæne skabeloner til din jobansøgning? Vi giver dig 9 gratis skabeloner, som du selv kan tilpasse efter behov. De er lavet med Google Docs, så intet skriveprogram er påkrævet.

9 gratis skabeloner til din jobansøgning

Vi har designet en række gratis skabeloner, som du kan bruge til din jobansøgning. De har allesammen et simpelt layout, som du nemt kan ændre med Google Docs. Du behøver altså ikke et skriveprogram, for at åbne skabelonerne. Hent eventuelt et gratis skriveprogram, hvis du ikke ønsker at bruge Google Docs.

Sådan bruger du skabelonerne:

  • Download den ønskede skabelon.
  • Åbn skabelonen i dit foretrukne skriveprogram (vi anbefaler Google Docs, som er gratis).
  • Tilpas skabelonen efter dine personlige præferencer.
  • Skriv din jobansøgning.
  • Gem som PDF, så ansøgningen kan åbnes i alle programmer.

Skabelon 1

Eksempel | Download

Skabelon 2

Eksempel | Download

Skabelon 3

Eksempel | Download

Skabelon 4

Eksempel | Download

Skabelon 5

Eksempel | Download

Skabelon 6

Eksempel | Download

Skabelon 7

Eksempel | Download

Skabelon 8

Eksempel | Download

Skabelon 9

Eksempel | Download

Lær arbejdsgiveren at kende, før du søger job

Før du udfylder din jobansøgning, bør du lære arbejdsgiveren bedre at kende. Find ud af hvilke værdier der lægges vægt på i virksomheden, og dan dig et indtryk af virksomhedsprofilen som helhed.

1. Tjek arbejdsgiverens hjemmeside

Det bedste sted at starte, er på virksomhedens hjemmeside. Her får du et godt overblik over kerneprodukterne eller -ydelserne, og du kan måske få et indblik i organisationen. Mange små og mellemstore virksomheder har også en dedikeret side til personalet, hvor du kan læse om de enkelte medarbejdere.

2. Tjek arbejdsgiverens sociale medier

Mange virksomheder er i dag aktive på Facebook, Instagram eller andre sociale medier. Her kan du danne dig et indtryk af virksomheden på lidt mere “slap line”, og du kan nogle gange opdage tendenser som er værd at tage med til en jobsamtale.

3. Besøg arbejdsgiveren

Mange virksomheder byder gerne interesserede ansøgere velkommen, hvis de kunne tænke sig at kigge forbi. Her er der ikke tale om en decideret jobsamtale, men derimod en kort rundvisning så man kan se det hele indefra. I nogle virksomheder er det også muligt at gå frit omkring i et kundeområde, og det anbefales til enhver tid at du tager på besøg hvis muligt. Det giver dig et værdifuldt kig under motorhjelmen, og du vil ofte kunne finde ting som er værd at tage med til en jobsamtale.

4. Tjek arbejdsforholdene

Det er også en god idé at undersøge, om virksomheden har en overenskomst. Vi har sammenlignet alle landets fagforeninger og a-kasser, så du nemt kan undersøge hvad et job- eller karriereskifte betyder for dig. Når du allerede har forberedt dette på forhånd, indikerer det at du er velforberedt og seriøs omkring jobsøgningen.

Du kan læse mere i vores artikel: Hvad er en overenskomst?

Opbygning af den gode jobansøgning

Den gode jobansøgning er centreret omkring dine vigtigste kompetencer og styrker, men den skal også være kortfattet. Du skal altså balancere mellem at gøre ansøgningen så interessant som overhovedet muligt, men samtidig skal du begrænse dig til en enkelt A4-side.

Skabelonerne på denne side er designet til at fylde en enkelt A4-side, og vi anbefaler at du holder dig indenfor denne.

Herunder finder du nogle generelle tips til at opbygge en god jobansøgning.

1. Dato og stillingsbetegnelse

Det er en god idé at angive dato og stillingsbetegnelse, særligt hvis virksomheden accepterer jobansøgninger direkte pr. e-mail. Større virksomheder benytter typisk en digital rekrutteringsplatform, som automatisk tilføjer din ansøgning til en specifik jobannonce, men vi anbefaler alligevel at du som minimum indsætter datoen og angiver hvilken stilling du søger.

2. Modtager og afsender

Det er vigtigt at du får modtagerens informationer med i din jobansøgning, så den lander på det rette bord. Typisk skal jobansøgningen sendes til en bestemt rekrutteringsansvarlig, så her kan du eksempelvis tilføje “Att.:” efterfulgt af vedkommendes navn.

Det er også vigtigt at du tilføjer dine egne kontaktinformationer, så det fremgår tydeligt hvem du er og hvordan du kan kontaktes.

Du kan også tilføje et billede til din jobansøgning, men dette er ikke vigtigt. Mange foretrækker at sætte billedet i deres CV, og dette er også fint.

3. Spændende overskrift

Overskriften er det vigtigste blikfang i din jobansøgning. Overskriften er det første man læser, så her skal du altså lægge hovedet i blød. Overskriften skal først og fremmest være kort og præcis, men den skal også give modtageren lyst til at læse videre.

4. Indledning

Når du læser avis, støder du ofte på en underrubrik. Underrubrikkens vigtigste opgave er at vækken nysgerrigheden hos læseren. I en jobansøgning står indledningen umiddelbart under overskriften, og strækker sig over 2-3 linjer. Her kan du i korte vendinger fremhæve dine vigtigste kvaliteter, så den rekrutteringsansvarlige hurtigt kan danne sig et (godt) indtryk af dig.

5. Motivation for at søge jobbet

Efter indledningen er det tid til at gå i dybden med din motivation for at søge jobbet. Stil dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvorfor søger jeg stillingen?
  • Hvad kan jeg gøre for virksomheden?
  • Hvad driver mig til at yde mit bedste hver dag?
  • Hvor tilfører jeg umiddelbart værdi til virksomheden?

Du skal fra start gøre det klart, hvorfor du søger stillingen og hvad du kan gøre for virksomheden. Når vi kigger på rekrutteringsanalyserne fra Ballisager, er det tydeligt at motivationen vægtes højt i en jobansøgning. Det er derfor afgørende, at du udvider en høj grad af motivation for at blive en del af virksomheden.

6. Faglige kompetencer

Dine faglige kompetencer kan eksempelvis komme fra uddannelse, dit arbejde eller fritidsaktiviteter. Hvis du har været frivillig og mener det har relevans for jobbet, kan du nævne dette. Faglige kompetencer er eksempelvis projektledelse, programmeringssprog, kundebetjening, implementering,  m.m.

Brug gerne en punktopstilling til at fremhæve dine vigtigste faglige kompetencer.

7. Personlige kompetencer

Personlige kompetencer er vigtige, og må gerne underbygges med konkrete eksempler. Det kan være at du er god til at holde overblikket i travle situationer, og dette kan du underbygge med en kort fortælling fra dit nuværende arbejde: “To kollegaer meldte sig syge samme dag, så jeg måtte hurtigt danne mig et overblik over situationen. Jeg startede fra punkt A, og fik hurtigt lavet en prioriteret liste med dagens opgaver. Alle kunder blev tilgodeset, og efter to dage var vi igen foran med vores mål”.

8. Kort afrunding

En kort afrunding skal bare fylde 1-2 linjer, og er mest af alt tænkt som en høflig måde at afslutte jobansøgningen. Her kan du eksempelvis skrive at du meget gerne vil kigge forbi til en uddybende samtale, og at du glæder dig til at blive kontaktet med henblik på drøftelse af stillingen.

9. Evt. bilag

Hvis du har vedlagt bilag, eksempelvis et CV og relevant dokumentation, er det vigtigt at tilføje en note i bunden af din jobansøgning. Vores skabeloner har ikke dette tilføjet, fordi de fleste virksomheder rekrutterer via digitale platforme. Her samles det hele automatisk i en “pakke”, men dette er ikke altid tilføjet hos mindre virksomheder.

Skulle det blive nødvendigt, bør du derfor tilføje en linje i bunden med oplysninger om vedhæftede dokumenter.

10 ting, der gør jobansøgningen bedre

I vores virksomhed har vi mange års erfaring med at gennemgå jobansøgninger og udvælge de bedste kandidater til en given stilling. Vi har også fulgt med på arbejdsmarkedet, og holdt os opdaterede på analyser og ekspertråd.

Herunder får du vores bedste råd til, hvordan du gør jobansøgningen endnu bedre.

1. Vær kort og præcis (højst 1 side)

Kunsten at begrænse sig. Det er vigtigt, at du undlader at blive “grebet af stemningen”, når du skriver din jobansøgning. Det er ikke her, du skal præstere en hel afhandling. Din jobansøgning skal være så kort og præcis som muligt, så virksomheden hurtigt kan danne sig et indtryk af dig.

Ifølge rekrutteringsanalysen fra 2019, som er udarbejdet af Ballisager, bruger en virksomhed normalt under 3 minutter på at læse din ansøgning.

2. Brug en letlæselig skrifttype

Vores skabeloner er alles lavet med letlæselige skrifttyper, og med god grund. Du behøver ikke finde på en “spændende” skrifttype i håbet om at skille dig ud fra resten, da du risikerer at skabe mere frustration end gavn. Vi kalder også dette for typografi, og du kan læse mere om skrifttyper hos AU Studypedia.

Ved at vælge gode, letlæselige skrifttyper, sikrer du at dine ord tages seriøst.

3. Vælg en god overskrift

En fængende overskrift er vigtig, når du skriver din jobansøgning. Det er her, du fanger læseren tryllebinder ham/hende til at læse videre. Overskriften skal altså være gennemtænkt og præcis, så du på bedste vis vækker nysgerrighed og skaber opmærksomhed omkring din ansøgning.

4. Tænk på dit sprogbrug

Det er vigtigt at dit sprog er let at forstå, men du skal også tænke på om du vil bruge “Du/I”. Hvis den rekrutteringsansvarlige står med navns nævnelse i stillingsopslaget, er det relevant at skrive “du” gennem hele ansøgningen. Skær ned på “Jeg”, “Mig”, “Min”, “Mit”, og sæt i stedet læseren og virksomheden i fokus. Det er vigtigt, da du således retter fokus mod virksomhedens behov, i stedet for dine egne.

5. Brug afsnit og punktopstillinger

Der findes intet værre end en lang, tyk mur af tekst. Husk derfor at brække teksten op i små afsnit, og brug punktopstillinger til at fremhæve vigtige elementer. Det skaber en bedre struktur og overblik, når du husker dette.

6. Udvælg de vigtigste faglige og personlige kompetencer

Det er vigtigt, at du forstår præcis hvad virksomheden søger. Husk derfor kun at udvælge 1-2 faglige og personlige kompetencer, som du mener er de vigtigste og mest relevante for virksomheden.

Når du rammer rigtigt med beskrivelsen af egne kompetencer, udviser du en god forståelse for virksomheden og arbejdsopgaverne.

7. Brug konkrete eksempler til at vise dit værd

Det nytter ikke noget at skrive “jeg er perfektionistisk, energisk og god til at holde mange bolde i luften”, hvis du ikke bakker det op med konkrete eksempler. Identificer i stedet hvad virksomheden vægter højest, og beskriv med eksempler hvordan du kan opfylde virksomhedens ønsker og behov.

8. Husk stavekontrol og tegnsætning

De fleste virksomheder kan nok se gennem fingre med en enkelt slåfejl, men det er bedst at undgå dette. Husk derfor at kontrollere både stavning og tegnsætning, inden du sender jobansøgningen afsted.

Hvis du har svært ved dette, anbefaler vi at du får en god ven eller et familiemedlem til at kigge din jobansøgning igennem.

9. Send i PDF-format

Vores skabeloner er bygget op i Google Docs, som er gratis, og her kan du nemt udtrække en kopi i PDF. Vi anbefaler til enhver tid at du bruger PDF-formatet når du gemmer din jobansøgning dit CV og andre dokumenter. På den måde undgår du at formatet går i stykker, hvis virksomheden åbner ansøgningen i et andet skriveprogram. 

10. Vis at du vil have jobbet

Når du har sendt din jobansøgning afsted, er det en god idé at vise du vil have jobbet. Du skal selvfølgelig ikke trænge dig på unødigt, men du kan eksempelvis ringe og spørge ind til ansøgningsprocessen eller nogle detaljer angående stillingen. Her får du også mulighed for at snakke med den rekrutteringsansvarlige, og han/hun vil allerede vide at du er en interesseret og seriøs kandidat.

Eksperter i IT, sikkerhed og telefoni

Netrådet.dk er en uafhængig vidensportal til private forbrugere. Alle undersøgelser og guides er udarbejdet med hjælp fra et erfarent panel af eksperter, samt et tilbundsgående researcharbejde.

Kontakt redaktionen: thomas @ klikhuset.dk

Skriv en kommentar