Drømmer du om at lave din egen hjemmeside? Med WordPress kommer du hurtigt i gang, og mulighederne er endeløse. Her får du vores opskrift på at starte en hjemmeside fra bunden med minimale omkostninger, baseret på mere end 10 års erfaring.
#1 De første tanker
Du har sikkert allerede gjort dig nogle tanker om hvad din hjemmeside skal handle om, og måske har du endda taget nogle noter. Det er en rigtig god idé at skrive alle dine tanker ned, så du kan trække dem frem senere. Selv bruger jeg Google Docs, men du kan også skrive ned på papir eller bruge en app på telefonen. Det vigtigste er at det virker for dig.
Planlægning
Før du overhovedet laver en hjemmeside, er det vigtigt at lægge en god plan. Du skal blandt andet finde ud af hvad din hjemmeside skal indeholde, hvad formålet er med din hjemmeside og hvor meget tid du ønsker at investere.
Vi anbefaler at du stiller dig selv følgende spørgsmål i planlægningsprocessen:
- Hvorfor vil jeg lave en hjemmeside?
- Hvem er min målgruppe?
- Hvordan kan jeg skabe værdi for mine kommende læsere?
- Hvor meget tid vil jeg sætte af til at lave min hjemmeside?
- Hvor mange penge vil jeg investere i at lave en hjemmeside?
- Hvad er mine ambitioner med hjemmesiden på længere sigt?
Domæne
Domænet er det navn, som skal indtastes i adressefeltet for at komme til din hjemmeside (eksempel: www.dr.dk).
Noget af det første, du skal gøre, er at finde et godt domænenavn til din hjemmeside. Vi anbefaler at du lægger hovedet i blød, og finder på et unikt navn med en god klang. Et navn, som nemt kan udtales og som hænger ved: Elgiganten, Føtex, Wupti, m.fl. – det er navne, som kan huskes og har en betydning.
Find ledigt domæne hos Simply, hvor du også kan finde et billigt webhotel (mere om dette i næste sektion).
Valg af CMS (Content Management System)
Vi anbefaler at du bruger WordPress. WordPress er verdens mest populære CMS, det er open source, og det er gratis. Du kan installere WordPress med få klik, og du behøver ingen tekniske evner for at finde rundt i systemet.
Du har sikkert fået anbefalet en masse andre systemer, som også er gode. Mange af dem koster dog penge, og de er hverken nemmere eller hurtigere at anvende end WordPress.
#2 Oprettelse af webhotel
Når planlægningen er vel overstået, er du klar til at gå i gang. Det første du skal gøre, er at oprette et webhotel.
I denne guide tager vi udgangspunkt i et webhotel fra Simply. Prisen for det første år starter på under 10 kroner per måned, og du får blandt andet 1-klik installation af WordPress og gratis backup. Se også vores sammenligning af webhoteller, hvis du vil have et fuldt overblik over markedet.
Denne side ligger også på et webhotel fra Simply, og vi har selv været kunder i snart 10 år med forskellige hjemmesider. Det er på baggrund af disse erfaringer, at vi anbefaler Simply som vores førstevalg til oprettelse af danske hjemmesider.
Oprettelsen af webhotellet er simpel og ligetil. Hold øje med din indbakke, og gem eventuelt e-mails med dine ordreinformationer.
Husk også at opsætte to-faktor login, så din konto hos Simply er sikret på højeste niveau.
#3 Installation af hjemmeside
Nu skal din hjemmeside installeres. Da vi i denne guide antager at du bruger et webhotel fra Simply og laver hjemmesiden med WordPress, kan du komme i gang på få minutter.
- Gå til 1-Click installation-sektionen hos Simply.
- Vælg WordPress, og udfyld formularen. Husk at vælge “da_DK” som sprog, hvis det er en dansk hjemmeside.
- Klik på “Installer WordPress nu”, og vent et par minutter.
- På e-mail adressen, som du indtastede i formularen, modtager du nu en række informationer om din nye WordPress-installation.
- Du er nu klar til at bruge din nye hjemmeside.
Husk at anvende HTTPS
Når din hjemmeside er installeret, skal du installere et SSL certifikat. Dette gør du nemt og enkelt via denne guide hos Simply. Vi anbefaler at du vælger det gratis Let’s Encrypt certifikat, som du finder instruktioner til at installere i guiden.
#4 Nyttige tilføjelser til din hjemmeside
Når du har installeret WordPress og din hjemmeside er klar til brug, anbefaler vi at du tager et kig på tilføjelserne herunder.
Når du laver en hjemmeside med WordPress, kan du installere en lang række plugins, som giver dig flere funktioner og muligheder.
Alle plugins og applikationer nævnt herunder er gratis, og vi bruger dem selv på tværs af flere hjemmesider.
Rank Math (SEO plugin)
Rank Math er et stærkt plugin til WordPress, der gør det nemmere at håndtere hjemmesidens SEO. Vi bruger blandt andet Rank Math til at bygge sitemaps til Google, samt oprette forskellige former for titler og data.
Det lyder måske kompliceret, men Rank Math er nemt at anvende. Du får også en rundvisning når du har installeret pluginnet, så du bliver bekendt med hvordan det fungerer.
GenerateBlocks (plugin til strukturering af indhold)
Med GenerateBlocks kan du skabe lækkert indhold med en god struktur, uden at du behøver skrive kode.
Du kan lave flotte artikler og undersider, som præsenterer dine tekster eller produkter på en appetitlig måde, så dine læsere får lyst til at interagere med din hjemmeside.
WP Super Cache (plugin til hastighedsoptimering)
WP Super Cache er et simpelt plugin til optimering af hjemmesidens hastighed. Helt simpelt går caching ud på at hjemmesidens elementer indlæses og lagres, så dine læsere hurtigere får adgang til dem. Uden WP Super Cache ville alle elementer skulle indlæses på ny hver gang en læser besøger din hjemmeside, hvilket kan sløve din hjemmeside markant.
Cookiebot (plugin til cookie-meddelelse)
Det er et krav i EU-lande, at besøgende skal afgive samtykke til at forskellige former for data indsamles om dem og deres færden på din hjemmeside.
Også dette har WordPress selvfølgelig mange nemme løsninger på, men vi anbefaler Cookiebot fordi det er en dansk-udviklet platform med et brugervenligt layout. Cookiebot kræver kun minimal tilpasning, og du skal derfor ikke bekymre dig om de tekniske aspekter i dette.
Google Analytics (platform til trafikanalyse)
Google Analytics er ikke et plugin, og kræver altså ingen installation på din hjemmeside. Platformen giver dig adgang til en masse data om dine besøgende, så du hele tiden kan følge med i udviklingen på din hjemmeside.
Tilføjelse af Google Analytics er simpelt, og oprettelsen er nem og enkel
Google Search Console (platform til hjemmesideanalyse)
Google Search Console giver dig et godt og detaljeret indblik i din hjemmesides tilstand. Du får advarseler om problemer med din hjemmeside, og du kan ligeledes se hvordan din hjemmeside klarer sig i søgeresultaterne.
Search Console har også en masse avancerede funktioner, som kræver lidt øvelse at udnytte optimalt. Det er ikke bydende nødvendigt, men hvis du er analytisk anlagt er Search Console det rene guf.
#5 Oprettelse af vigtige undersider
Når alt det tekniske er på plads, er det på tide at opbygge hjemmesidens indhold.
I WordPress har du som standard mulighed for at oprette to slags indhold:
- Sider: Bruges til generelle informationer om hjemmesiden.
- Indlæg: Bruges til at skrive nyt indhold (f.eks. nyheder, blogindlæg og guides).
Det første, du skal gøre, er at oprette de essentielle undersider. Med WordPress kan du oprette lige så mange undersider du vil, og før lancering bør du som minimum have oprettet følgende undersider:
- Forside
- Om os
- Kontakt os
- Privatlivspolitik (WordPress har en indbygget skabelon til dette
#6 Oprettelse af kategorier
I WordPress kan du inddele dine indlæg i forskellige kategorier. Hvis du har planer om at lave en hjemmeside om hunde, kan følgende kategorier oprettes: Hunderacer, Træning, Opdragelse, Pasning & pleje og Udstyr.
Kategorierne gør det nemmere at sortere hjemmesidens indhold, og det giver læserne et bedre overblik.
Vi anbefaler at du holder dig til nogle få hovedkategorier til at starte med, og senere kan du så tilføje flere kategorier.
Tip: Under Indstillinger → Permanente links anbefaler vi, at du vælger “Navn på indlæg”. På den måde kan du nemt flytte dine indlæg rundt i forskellige kategorier, uden det skaber problemer for dine læsere.
#7 Strukturering af hjemmesiden
Når du laver en ny hjemmeside med WordPress, er det en god idé at kende de forskellige designelementer.
På de fleste WordPress-hjemmesider er strukturen normalt delt op i fire sektioner:
- Sidehoved (også kaldet “header”). Her vises hjemmesidens logo og navigationsmenu.
- Indholdsområde. Dette er området hvor dine tekster, billeder og andet indhold vises. Det er hjemmesidens hovedområde.
- Sidebar. Sidebaren findes normalt i højre side, og kan indeholde forskellige widgets med tekst, liste over seneste indlæg, billeder, reklameblokke og andre ting. Det er valgfrit, om du ønsker at have en sidebar på din hjemmeside eller ej.
- Sidefod (også kaldet “fooder”). I sidefoden kan du blandt andet indsætte links til hjemmesidens privatlivspolitik, “om os”-side, kontaktformular, samt informationer om adresse, kontaktoplysninger, firmainformationer og lignende.
Det er nemt at strukturere din hjemmeside med WordPress, da den kan redigeres “live” ved at trække musen over de forskellige elementer.
#8 Udseende af hjemmesiden
Udseendet er hvad der får din hjemmeside til at skille sig ud fra resten, men pas på du ikke overdriver. Til WordPress kan du få tusindvis af forskellige temaer, hvoraf mange er gratis.
Du kan finde mange gode og begyndervenlige WordPress-temaer hos Themeforest, men du kan lige så godt starte med et gratis tema og skifte når du en dag har flere besøgende. WordPress kommer med et fint standard-tema, som sagtens kan bruges til en start.
Logo
Din hjemmeside behøver ikke et logo, men det er en vigtig del af at skabe en visuel identitet. Du behøver dog ikke smide penge efter det i første omgang, da du kan lave dit eget logo kvit og frit. Logoer kan du blandt andet lave gratis her:
Begge steder får du en række valgmuligheder, så du kan generere et personligt logo uden omkostninger eller besvær. Det er en god start, og til en ny hjemmeside er det sjældent nødvendigt med en dyrt indkøbt visuel identitet.
Temaer
WordPress gør brug af temaer (eller “themes”, som de kaldes på engelsk). Temaer giver din hjemmeside et unikt udseende, som du efterfølgende kan tilpasse efter smag og behag. Der findes et stort antal temaer, som du kan installere helt gratis, men vi anbefaler at du holder igen med fancy gimmicks.
Et godt, simpelt tema er altid at foretrække, da det kræver færre ressourcer og er nemmere at anvende for dig selv og dine besøgende.
Eksempler på gode, simple WordPress-temaer:
Farver
Vi anbefaler at du sætter dig ind i betydningen af komplementærfarver, når du laver din hjemmeside. Se også Farvecirklen hos forlaget Columbus, for at få en forståelse af farvernes samspil.
Normalt er WordPress-temaer ikke særlig farverige, og vi anbefaler at du lader dem være sådan. Forkert brug af farver kan ødelægge brugeroplevelsen, og det er en god idé at bruge dem med omtanke.
#9 Lancering af hjemmesiden
Når du laver en ny hjemmeside, vil du sikkert gerne lancere den hurtigst muligt. Vi anbefaler dog at du gør et solidt forarbejde, før du annoncerer til offentligheden at du har lavet en by hjemmeside.
De første par måneder kan du lade din hjemmeside ligge og “marinere”, mens du skriver nye indlæg og forbedrer indholdet. Er det din første hjemmeside nogensinde, har du sikkert meget at lære. Alt er nyt, og det kræver lidt tilvænning i starten.
Når man i udlandet taler om at lade en hjemmeside “marinere”, skal det forstås således at hjemmesider opbygger troværdighed hos Google over tid. Helt nye hjemmesider starter altså på niveau 0, hvorefter de gradvist kravler op ad stigen i takt med at Google bliver bekendt med indholdet. Når folk søger efter noget, som du skriver om på din hjemmeside, kan du være heldig at den bliver placeret øverst i Googles søgeresultater. Dette kræver at du har skrevet godt og brugbart indhold, som både Google og dine læsere finder værdifuldt.
Få feedback fra venner du stoler på
Inden du lancerer din nye hjemmeside officielt, er det en god idé at søge feedback hos dine venner. Prøv at forhøre dig hos venner med forstand på hjemmesider og/eller iværksætteri, da de oftest vil være mere interesserede i at give konstruktiv feedback.
Ofte kan det bevirke, at du får øje på nogle ting som du ellers ikke havde set – og i sidste ende kan din hjemmeside blive endnu bedre.
Skriv indlæg – og masser af dem
At lave en hjemmeside kræver tid og tålmodighed. Du skal lægge en plan, og skrive masser af nye indlæg. Især hvis du gerne vil have mange besøgende.
Man når aldrig rigtigt et punkt hvor man er “færdig” med sin hjemmeside, da man altid kan skrive nye indlæg eller forbedre gamle indlæg.
Det er vigtigt at du har det sjovt med denne proces, da den er essentiel for om din hjemmeside vil få succes eller ej.
Lær om søgemaskineoptimering
Selvom det er essentielt at kunne skrive gode, værdifulde indlæg til din hjemmeside, skal du også mestre de grundlæggende principper i søgemaskineoptimering.
Hos Google finder du en god, fyldestgørende begynderguide til søgemaskineoptimering, som dog er på engelsk.
På Wikipedias danske side finder du denne introduktion til søgemaskineoptimering, som forklarer hvad det går ud på og hvorfor det er vigtigt.
Søgemaskineoptimering handler om at imødekomme specifikke søgninger på Google, så din hjemmeside dukker op når folk søger efter noget bestemt. Det handler om at forstå intentionen med en søgning, og opbygge indlægget herefter.
Du er sikkert landet på denne side, fordi du gerne vil lave en hjemmeside. Formentlig vil du gerne bruge WordPress til dette. Vi har derfor målrettet denne side mod netop dette, og gjort vores bedste for at guide dig. Dette er essensen af søgemaskineoptimering – at brugerne kan finde præcis hvad de søger efter, og få den bedst mulige hjælp.