Opsigelse af abonnement – sådan gør du

ⓘ Netrådet er en uafhængig vidensportal. På denne side kan du se annoncelinks, som finansierer den daglige drift.

Hvordan opsiger man nemmest et abonnement? I denne guide viser vi dig den bedste og sikreste måde at opsige et abonnement, så du kan komme ud af en aftale hurtigst muligt.

Eksempel: Sådan opsiger du dit abonnement

Vi anbefaler til enhver tid, at du opsiger dit abonnement på skrift. Dette gælder, uanset hvilken type abonnement det drejer sig om. Du kan sagtens støde på et krav om at opsigelser skal foretages telefonisk, men virksomheden må ikke gøre det besværligt for dig at opsige en aftale.

Den bedste måde at opsige et abonnement på, er at sende en e-mail til virksomheden. Du kan også sende en besked til virksomhedens Facebook-profil, eller i deres chat-vindue hvis det findes. Husk blot at modtage en bekræftelse retur, indenfor rimelig tid.

Herunder er et eksempel på, hvordan du kan opsige dit abonnement:

Kære [INDSÆT VIRKSOMHEDSNAVN],

Jeg ønsker at opsige mit abonnement på [INDSÆT ABONNEMENT].

Mine kundeoplysninger er som følger: [INDSÆT RELEVANTE KUNDEOPLYSNINGER].

Jeg ønsker at mit abonnement bringes til ophør hurtigst muligt / [INDSÆT DATO], og jeg ser frem til at modtage en bekræftelse på dette.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

[INDSÆT DIT NAVN]

Opsigelsen skal du sende til virksomhedens kundeservice-afdeling. De fleste virksomheder sender automatisk en kvittering for modtagelse, når man afsender en e-mail. Husk at gemme denne kvittering som dokumentation for at virksomheden har modtaget din e-mail, og hold øje med om virksomheden svarer indenfor rimelig tid (normalt samme uge).

Må virksomheden tvinge dig til at ringe for at opsige abonnement?

Du er sikkert blevet mødt med dette krav førhen. Forbrugerombudsmanden har dog besluttet, at virksomheder ikke må gøre det besværligt for kunder at opsige en aftale. Du behøver altså ikke at rette dig efter denne henstilling, men kan i stedet nøjes med at sende en skriftlig opsigelse via e-mail eller besked i chat-vinduet.

Mange virksomheder ønsker selvfølgelig at man ringer for at opsige sit abonnement, så de kan udspørge dig om årsagen og eventuelt prøve at sælge dit et andet abonnement. Virksomhederne har dog ikke krav på at høre om årsagen til din opsigelse, og du bestemmer således selv om du vil ringe eller skrive.

Hvis du beslutter dig for at ringe, er det en god idé at få en bekræftelse på opsigelsen på skrift. De fleste virksomheder sender automatisk en e-mail, hvis dit abonnement ændrer sig, så husk blot at få dette bekræftet i telefonen.

Kan man fortryde oprettelse af nyt abonnement?

En af fordelene ved at bestille dit nye abonnement på nettet (eller via telefonen), er at du har 14 dages fortrydelsesret. Som det er beskrevet på Forbrug.dk, træder de 14 dages fortrydelsesret i kraft på forskellige tidspunkter, alt efter hvilken type abonnement der er tale om:

Har du eksempelvis købt et abonnement på en avis eller et ugeblad, løber fristen fra du modtager din første avis eller ugeblad.

Har du eksempelvis oprettet et nyt mobilabonnement eller medlemsskab af fitnesscenter, som skal tilpasses specielt til dig, løber fristen fra tidspunktet hvor aftalen blev indgået.

For abonnementer eller medlemsskaber gælder desuden, at du kan afgive samtykke til at fortrydelsesretten frafalder når du tager abonnementet/medlemsskabet i brug. Det kan eksempelvis være når du aktiverer dit nye SIM-kort, eller checker ind til første træning i dit fitnesscenter.

Eksperter i IT, sikkerhed og telefoni

Netrådet.dk er en uafhængig vidensportal til private forbrugere. Alle undersøgelser og guides er udarbejdet med hjælp fra et erfarent panel af eksperter, samt et tilbundsgående researcharbejde.

Kontakt redaktionen: thomas @ klikhuset.dk

Skriv en kommentar