Sådan spotter du en falsk webshop

ⓘ Netrådet er en uafhængig vidensportal. På denne side kan du se annoncelinks, som finansierer den daglige drift.

Falske webshops er desværre meget udbredte, og de har alle ét fælles formål: At narre dig for dine betalingsoplysninger, så de kan trække penge fra din konto.

Ofte ser de falske webshops ellers ganske troværdige ud med danske tekster og certifikater der skal overbevise dig om at det er et trygt og sikkert sted at handle. Virkeligheden er desværre bare en anden, og det kan koste dig mange penge at shoppe i en falsk webshop.

Hvis du som flertallet af danskere synes det er svært at skelne mellem ægte og falske webshops, har vi her samlet en række gode råd du kan følge.

1. Undersøg om webshoppen har en fysisk adresse

En af de vigtigste indikatorer er at tjekke om webshoppen har en fysisk adresse. En rigtig webshop har typisk CVR-nummer stående i bunden af siden sammen med adresse og andre kontaktoplysninger, således at du kan slå virksomheden op og tjekke at den rent faktisk eksisterer. I nogle tilfælde skal du ind på en “Om os”- eller “Kontakt os”-side, før du finder de relevante kontaktoplysninger. Det kan også ske at webshoppen gemmer disse oplysninger på deres “Persondatapolitik” eller “Privatlivspolitik”-side.

Sådan gør du

Når du støder på en webshop du ikke kender, og som du synes fremstår mistænkelig, kan du følge nedenstående fremgangsmåde:

  1. Rul til bunden af siden og tjek for CVR-nummer/kontaktoplysninger.
  2. Har du intet held med trin 1, tjek siderne “Om os”, “Kontakt os”, “Privatlivspolitik” eller “Persondatapolitik”. Alle webshops i EU skal have en side, der beskriver deres privatlivspolitik.
  3. Hvis webshoppen udgiver sig for at være dansk, kan du lave et opslag på VIRK.dk. Befinder webshoppen sig i et andet EU-land, kan du validere CVR-/momsnummeret i VIES.
  4. Når du har bekræftet at oplysningerne og de stemmer overens med det registrerede, ved du at webshoppen er lovligt registreret og eksisterer på dens angivne adresse.

Hvis webshoppen ikke har synlige og let tilgængelige oplysninger af nogen art, er dette et vigtigt faresignal.

2. Undersøg webshoppens ejer af domænet

En anden effektiv måde at sikre sig at webshoppen er ægte, er ved at tjekke dens domæne. Et domæne kan eksempelvis være “danskwebshop.dk” eller “udenlandskwebshop.com”. Danske domæner er nemme at tjekke, men udenlandske domæner er sværere at tjekke. Det ses ofte at falske webshops gemmer sig bag domæner, hvor adressen kan skjules for offentligheden – og du har dermed ikke mulighed for at kontrollere dette.

Sådan gør du

Når du vil tjekke hvem der ejer domænet for at bekræfte at det stemmer overens med webshoppens kontaktoplysninger, kan du gøre følgende:

  1. Hvis webshoppen er dansk (ender på .dk – f.eks. “webshop.dk”), kan du tjekke ejeroplysninger på DK-Hostmaster.
  2. Er webshoppen udenlandsk (ender på f.eks. .com), kan du tjekke ejeroplysninger via ICANN Lookup.

Det sker ofte, at en webshop har valgt at skjule kontaktoplysningerne på .com domæner. Dette kan være utilsigtet, og behøver ikke nødvendigvis at bunde i skumle hensigter. Det er dog en bidragende faktor, hvis din mistanke i forvejen er vakt af andre årsager.

3. Undersøg om webshoppen yder kundeservice på dit sprog

En ægte webshop med dansk tekst bør have dansk-talende kundeservice, og disse bør være til at komme i kontakt med. Først og fremmest bør du undersøge om webshoppen har synlige kontaktoplysninger i form at telefonnummer og/eller e-mail adresse. Dernæst kan du prøve at kontakte webshoppen.

En falsk webshop opereres måske fra udlandet, er maskinelt oversat og beskæftiger således intet dansk personale.

Sådan gør du

Når du vil tjekke om en dansk webshop er ægte eller falsk, kan du kontakte deres kundeservice og se hvilke svar du får.

  1. Find kontaktoplysninger på webshoppen: E-mail adresse, Facebook-side, chatvindue eller telefonnummer.
  2. Tag kontakt til webshoppen via den valgte metode, og afvent svar.

Hvis du ikke modtager svar eller får et svar på engelsk, er der god grund til at være skeptisk. Du skal dog også være opmærksom på at mange af de store multinationale webshops ikke nødvendigvis tilbyder dansktalende kundeservice, så dette er ikke isoleret set et decideret faresignal.

4. Kig efter kundeanmeldelser

Lav en søgning på Google efter webshoppens navn, eller prøv at søge efter “XX erfaringer”, “XX anmeldelser”, “Er XX ægte” eller lignende, hvor “XX” byttes ud med webshoppens navn. Hvis det er en engelsk webshop, kan du prøve samme fremgangsmåde på engelsk: “XX experiences”, “XX customer reviews” eller “Is XX real or fake”.

Det er normalt for danske webshops at have anmeldelser på Trustpilot, ligesom de typisk er at finde på både Google Maps og sociale medier såsom Facebook og Instagram.

Jo flere informationer du kan finde fra andre kunder, jo mere troværdig er webshoppen.

Har webshoppen ingen anmeldelser eller omtale nogen steder på internettet, er der god grund til at have en vis skepsis.

Eksperter i IT, sikkerhed og telefoni

Netrådet.dk er en uafhængig vidensportal til private forbrugere. Alle undersøgelser og guides er udarbejdet med hjælp fra et erfarent panel af eksperter, samt et tilbundsgående researcharbejde.

Kontakt redaktionen: thomas @ klikhuset.dk

Skriv en kommentar