Vær kritisk og få bedre/billigere internet

Internetforbindelsen er for mange synonym med livsnerven, der får alle deres vigtigste apparater til at fungere efter hensigten. Af samme grund er forbruget af internet generelt stigende, og det stiller større krav til internetforbindelser end førhen.

Som forbruger skal du derfor huske at være på vagt og holde øje med om din internetudbyder lancerer billigere eller bedre produkter, men også om nye konkurrenter kommer på markedet med bedre eller billigere produkter.

I denne guide bliver du klogere på hvad du kan gøre for at sikre dig at du altid har den bedste/billigste internetforbindelse til dine behov.

1. Kan flere udbydere levere på samme kabel?

Du har måske fået at vide at YouSee ejer kablerne der er trukket til din bolig, men det betyder ikke nødvendigvis at du kun kan få internet fra YouSee.

YouSee er, som ejer af størstedelen af denne vitale infrastruktur, forpligtet til at udleje netværket til deres konkurrenter til kostprisen.

Det betyder, kort fortalt, at du via telefonlinjen eller antennekablet har mulighed for at vælge mellem flere forskellige udbydere.

Der findes flere muligheder for at tjekke hvad du kan få på din adresse, deriblandt MitBredbånd.dk.

2. Hvilken forbindelse er bedst?

Fibernet er fremtiden, men det er endnu ikke rullet ud i hele landet. Der går formentlig også mange år endnu før alle har adgang til det lynhurtige fibernet, men heldigvis findes der gode alternativer.

Hvis du ikke har adgang til internet via fibernettet, bør du undersøge muligheden for at få internet via antennestikket. Typisk er det YouSee der ejer disse kabler, men andre udbydere kan i de fleste tilfælde også levere internet igennem de selvsamme kabler.

Sidste løsning er at få internet via telefonstikket, hvilket dog i mange tilfælde er for langsomt til at være brugbart.

Som et alternativ kan overvejes mobilt bredbånd, men her er datamængden typisk begrænset. Du kommer derfor muligvis til at opbruge al din data, hvis husstanden er flittige streamere.

Opsummering: Du bør kigge efter internetforbindelser efter denne prioriterede rækkefølge:

  1. Fibernet
  2. Internet via antennestikket
  3. Internet via telefonstikket
  4. Mobilt bredbånd

3. stil krav til din udbyder

Hvis en ny udbyder kommer på banen med et billigere eller bedre produkt end det du i forvejen har, bør du altid som det første kontakte din nuværende udbyder og spørge om de kan/vil matche den nye konkurrents produkter.

Dette er en god måde at spille udbyderne op imod hinanden på, og det tjener til alles fordel.

Oftest er de eksisterende udbydere selvfølgelig ikke interesserede i at miste deres kunder, og derfor er der gode chancer for at kunne opnå billigere abonnement hvis du holder øje med den løbende udvikling på markedet.

4. Vær ikke bange for at skifte abonnement

Det kan virke uoverskueligt at skulle skifte internetabonnement, men det kan potentielt spare dig for mange tusind kroner årligt.

Typisk beder din gamle udbyder dig om at returnere modem og andet udstyr de har sendt til dig, og dertil fremsender de normalt en kasse med fragtetiket så du kan pakke det sammen og sende det retur.

Din nye udbyder giver dig typisk en dato hvor dit nuværende internetabonnement opsiges, og på denne dato har du allerede modtaget dit nye udstyr som så kan tilsluttes med det samme. Du undgår derfor at stå uden internetforbindelse, medmindre der selvfølgelig opstår tekniske problemer. Dette hører dog til sjældenhederne, medmindre du har bestilt internet gennem en helt anden type teknologi eller først skal have etableret selve forbindelse via fysiske kabler ind i boligen.

Var denne artikel en hjælp?

0
Relaterede artikler
0 kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *